Saturday, June 28, 2008

Agenda Seni di Putrajaya

Pengerusi mesyuarat En.Jalaludin Otman, Timbalan Pengarah Bahagian Operasi dan Kejurulatihan BSSK

Assalamualaikum / Good Day.....

Demi memartabatkan seni tanah air, aku turut terlibat walaupun secara minimal. Setelah dilantik sebagai Panel Seni Visual Sekolah Seni Malaysia, aku rasa bertanggung jawab memastikan guru, jurulatih dan pelajar di Sekolah Seni (SS) Kuching dan Johor Bahru tidak dibebani dan sentiasa gembira menjalankan tugas masing-masing.

Salah satu aspek yang cuba diringankan ialah kandungan mata pelajaran bagi mata pelajaran seperti Geografi, Pendidikan Siviks dan Kewarganegaraan(PSK) serta Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan (PJPK).
Oleh itu, satu mesyuarat telah diadakan bersama beberapa bahagian dan unit KPM bagi menetapkan kaedah dan perlaksanaan yang sesuai tanpa melanggar akta pelajaran, Surat Perkelilingan Iktisas, dasar serta kehendak kurikulum dan peraturan yang berkaitan.
Ini perlu bagi membantu Sekolah Seni ke arah pencapaian yang baik terutamanya selepas lawatan kerja Y. B. Menteri Pelajaran ke Bali dan Cina di mana tahap/mutu persembahan, penampilan dan kreativiti pelajar di sana sangat tinggi.
Y.B. berhasrat untuk merealisasikan kepada murid-murid yang layak mengikut arus kurikulum yang digubal mengikut kemampuan murid. Oleh yang demikian, semua pihak wajar berganding bahu dalam menentukan hala tuju ini di samping mematangkan Komponen Sekolah Seni.
Murid di SS terpaksa mempelajari semua bidang seni (Seni Visual, Seni Teater, Seni Muzik dan Seni Teater). Oleh itu, pihak sekolah dan guru perlu mengambil sikap terbuka apabila membentuk murid di SS termasuk hal disiplin dan kerenah murid. Murid juga perlu dipupuk dengan rasa selesa dan seronok bila berada di SS.

Bersama Hasnul Hadi Ahmad (LPM) dan Shamsul Bahri Ismail (IPBBM)

Matlamat utama mesyuarat bersama LPM, BPK dan lain-lain bahagian adalah untuk membantu KPM bagi merealisasikan satu pendekatan P&P yang terbaik mengikut kebijaksanaan guru. Salah satunya ialah pembelajaran secara pengintegrasian dengan bidang kesenian bagi meringankan beban murid, selain dari cadangan mengurangkan kandungan dalam mata pelajaran Geografi, PSK dan PJPK.

Kata sepakat telah dibuat oleh ahli majlis untuk membantu meringankan beban murid dan guru di SS. Mereka perlu faham bahawa mata pelajaran yang diajar adalah sebagai alat dan bukan matlamat disamping menyedari kepentingan aspek akademik dalam pembelajaran mereka.
Beib teruja menjadi...
ahli panel dan berhara P
SS akan sentiasa maju jay A
mengangkasakan kesenian kebangsaa N
serta memartabatkan idealism E
yang unggu L

No comments: