Wednesday, March 3, 2010

Aku, Buku dan Teman Manjaku...


Assalamualaikum / Good Day.....

Sekali lagi aku dijemput untuk memberikan sumbangan kepada KPM. Penghargaan dan penghormatan yang tidak ternilai bagiku. Membantu menerbitkan bahan bacaan untuk anak bangsa membangkitkan rasa gah dalam diri.

Ini bukan riak atau takabbur, cuma rasa bangga teramat kerana diberi peluang yang sehehat ini yang tidak semua orang dapat.
Menjadi salah seorang ahli panel yang bertanggung jawab dalam menentukan bahan bacaan yang bermutu serta melibatkan ratusan ribu anak bangsa dan jutaan ringgit adalah sesuatu yang sangat besar. Amanah yang dipikul juga berat.

Seperti biasa, penerbangan selama sejam KT- KLIA aku penuhi dengan merehatkan minda. Sambil mengimbau kenangan manis dan membayangkan yang indah-indah. Terbang dicelah awan mencari kebahagiaan hidup. Seronok berfantasi begini.

Melihat pembangunan dari udara melalui kacamata burung (aerial view atau birds eye view) merupakan satu terapi minda. Terleka dan teruja. Bukan setiap hari kesempatan ini diperolehi melainkan kita seorang juruterbang atau anak-anak kapal yang bertugas di udara. Bertuahnya mereka.

Perjalanan 28 minit dengan ERL dari KLIA ke KL Sentral aku penuhi dengan berada di talian. Kecanggih teknologi terkini, internet melalui broadband yang mobil, memungkinkan perhubungan antara manusia menjadi lebih dekat dan akrab. Banyak perkara dan urusan yang boleh dibincang, gambar atau dokumen boleh dihantar dan suara boleh didengar dengan hanya mengklik tetikus. Semuanya dalam talian.

Buat masa ini, laptop Aspire yang kecil ini merupakan teman manja yang akrab. Aku kelek dan gendong ke merata tempat.
Bagiku, ada kalanya lebih baik bersahabat dengan laptop dari berkawan dengan sesetengah manusia yang belum tentu hati budinya. InsyaALLAH, laptop tidak mengecewakan.

Sepuluh hari di tempat bertugas pastinya laptop ini akan menjadi bertambah akrab, sentiasa ditatap dan diketuk kibodnya.

To whoever on the other end of the line...be ready...

Beib banyak habiskan masa menggunakan...
interne T
menyelesaikan urusan peribadi dan urusan kerj A
serta lain-lain ha L
setiap har I
walau di mana sahaja berad A
dengan cepat dan efisie N

1 comment:

cbm.. said...

Tkasih utk segala usaha yang tak pernah putus,,